reklama

História slovenského petangu podľa nás. - ČASŤ 13.

PÉTANQUE......aha, to je to čo v starých francúzskych filmoch hrajú dôchodcovia.Pétanque, alebo petank ,alebo petang je francúzska spoločenská hra pre dve 1-3 členné družstvá, ktoré sa snažia umiestniť gule čo najbližšie k cieľu,

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Ako som objavil petangové POĽSKO.

Napísal : Lubomír Šedivý.

 Tu musím priznať trošku opačné garde, petangové Poľsko našlo mňa ..... Druhá pravda, že na Poľsko mám obrovské množstvo drobných a milých spomienok , ale dve asi najväčšie. Chvíľku som premýšľal, že to dám do jednej spomienky ....ale to sa nedá , to si zaslúži minimálne dve. Takže pomeeeee. Na turnajoch v Čechách , hlavne v Brne sa popri domácich hráčoch objavovali dve Poľské rodiny. Wanda a Bogus Biel a Wiola a Andrzej Sliz (ich mladučký syn Jedrzej upútal moju pozornosť svojím osobitným štýlom a hlavne bronzovou medailou z MS juniorov v streľbe v roku 2003 v Brne a motala sa tam aj ich dcérka Katerzyna , no proste Kaška. ) Tu nesmiem zabudnúť pripomenúť vetu , ktorú pri kvalifikácii streľby vyriekol vtedajší tréner českých juniorov, že hráča ktorý by hádzal takým štýlom a nemienil sa zmeniť , by okamžite vyradil z kádra. Jedrzej to za tých 13 rokov moc nezmenil a stále patrí medzi najlepších stredoeurópskych strelcov. No a už to zas rozpisujem do šírky. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Začali sme sa aj občas baviť, stretli sme sa aj na turnajoch v Rakúsku a aj k nám do Piešťan prišli. A potom.....na turnaji o Zlaté prasátko v Brne v roku 2003 sa pri našej skupinke pristavuje Boguš a svojou česko – polštinou nás pozýva do Zywca na Silvestrovský petangový turnaj spojený aj so silvestrovskou zábavou. Obraciam sa na Tomanovcov a Blanka , že by išla , keby išla aj moja žena (zdvýham , mobil a...... že áno) Na to a pridáva Milan Sobolič a Martina Snopová, potom aj Ľubor Zámečník a Braňo Balaj s partnerkami . No základ slovenský silný. Pýtam sa aj mojich synov , ale tí s výrazom na tvári typu „s vami na Silvestra?“ odmietajú. Ale petang je mocný čarodej . Koncom novembra sa ozýva Ičko....a s kým by som hral v tom Poľsku? A už bol náš . Dva týždne na to sa ako samozrejmosť pridáva k výprave aj Lasky. Takže na Silvestra smer Zywiec, tenisová hala v strede mesta(teraz je tam nákupné centrum) a tam krásny petangový turnaj na antuke. S Milanom Soboličom vypadávame v semifinále proti mojej večnej rivalke „Mišelínke“, ktorá spôsobom držania gule , pripomínala čínskych ping pongistov a vypúšťala ju neďaleko svojej nohy a tá putovala a putovala a skoro vždy zastala pri košóne. Priznám sa , že tam som v petangu aj prvý krát „vypenil“ pre z môjho pohľadu nespravodlivosť , ale o to krajšie a častejšie bolo uzmierovanie s domácimi. Silvester bol parádny , vynikajúca zábava , snažili sme sa o dušu reprezentovať Slovensko v speve (Lasky), jedle a pití(všetci).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všetky podrobnosti si nepamätám , ale dva zážitky dám. Oba sú z nasledujúceho rána. Bývali sme na internáte a umyvárne a WC sme mali spoločné. Blanka prichádza k WC a tam vo dverách stojí Lasky a oznamuje jej pamätnú vetu . „Blanka, nemôžeš je to obsadené ,seri.. tam reprezentačný triplet“. Áno spoločne sme v troch kabínkach vedľa seba trónili vtedajší reprezentanti Miro Toman, Milan Sobolič a ja.

Po tejto kultúrno-spoločenskej vložke prichádzame do jedálne, že sa rozlúčime , ale domáci , že nie treba zjesť čo zostalo zo včera a na mňa sa zamerali , že aj vypiť. A tak to išlo stále dokola. Naraz začalo vonku snežiť a tak sme dali ešte zopár „kapurkových“ a „kapotových“ a sneh pribúdal...a Boguš , ktorý nám rozprával o ich petangovom „festywale“ nás ešte zobral do campingu a odhrnul pol metra snehu a potom sme vyrazili smer Čechy ...našťastie, lebo Zywiec zostal dva dni odrezaný od okolia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ale najvážnejšie, začala sa pre mňa jedinečná séria. 14 rokov rok čo rok navštevujem „Festywal gry w bule“, presvedčil a doviedol som tam už obrovské množstvo ľudí, lebo toto je absolútne najlepšia petangová akcia v strednej Európe a kto tam nebol tak zaváhal a treba to skúsiť, lebo ...... :-) J J

Lubomír Šedivý

Lubomír Šedivý

Bloger 
  • Počet článkov:  73
  •  | 
  • Páči sa:  0x

V roku 2000, ako 46 ročného ma postihol druhý infarkt, operovali mi srdce a ja som hľadal čo ďalej . Objavil som šport pétanque, začal som ho budovať na Slovensku a hrávať . V roku 2007 som sa dostal na Majstrovstvá sveta do Thajska a zaľúbil sa do tejto časti sveta a začal som sem spolu z manželkou a priateľmi jazdiť a o tom písať a veľa ľudí sa ma pýta , kde nabudúce a ja stále dokola: "juhovýchodná Ázia" . Ešte stále som sa nenabažil. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu